A Realm Reborn, zowel digitaal als in RL.

Tja,.. na een jaar geen update meer te hebben geschreven, probeer ik de draad weer op te pakken.

Inmiddels tot over mijn oren in innovatie op het sociale domein of zoals we intern zeggen de 3D-tjes. En ook weer gestart met een nieuwe game, Final Fantasy XIV :ARR.

Eens kijken of ik nog een link kan leggen tussen mijn real life en mijn virtuele ontwikkelingen.

FFXIV :ARR, ARR staat voor een A Realm Reborn en is een doorstart van de game FFXIV die in 2010 gelanceerd werd en die helaas flopte omdat er onvoldoende aan de wensen van de klanten tegemoet gekomen werd. Daarnaast was de game te snel op de markt gebracht en niet voorbereid op de massale toeloop. De fans vonden het echter enorm jammer dat de steker uit de  game getrokken werd en daarom hebben developers besloten om een nieuwe game te maken, gebaseerd op alle goede zaken dei in de eerste versie zaten en deze mee te nemen in een totaal nieuwe opbouw. Zelfs het fundament is opnieuw gebouwd. Aan de start van deze nieuwe game is een uitgebreide social media-campagne vooraf gegaan, waar al vroeg de klanten werden geconsulteerd en meegenomen in de plannen, daarna volgde een uitgebreide test-fase, bestaande uit “closed alpha en beta”-fases, waarbij kleine groepjes uitgenodigd werden om diverse onderdelen te testen en feedback te geven. Deze groepjes werden steeds groter en steeds meer onderdelen van de game werden getest. Hierna was het de beurt aan de Open-beta-fase, Hierin kon iedereen die interesse had deelnemen en dit was vooral een stresstest. Eind augustus was vervolgens de launchdate, zelfs met een goede voorbereiding bleek de toeloop enorm en moest het bedrijf moeilijke keuzes maken. Ze besloten om de toegang maar beperkt open te zetten, zodat de mensen die (na lang wachten) toch in de game konden in ieder geval de game konden beleven zoals hij bedoeld was. Ze hebben kwaliteit oven kwantiteit geplaatst…en risico genomen. Het mooie van het verhaal is dat de meeste gamers dit accepteerden, want ….. De makers van de game waren oprecht en hadden een enorme passie om deze game beschikbaar te stellen voor iedereen. Het lukte ze om de fanbase vooral aan te spreken “via het hart” en niet afgeschilderd te worden als op geld-beluste ontwerpers maar juist als mensen de game ook graag willen spellen.

Ik zie veel overeenkomsten met de decentralisatie-opdracht die ik in RL samen met mijn team klantmanagers in de Wmo heb te maken. Dit doen we vooral vanuit passie en aan de hand van experimenten. Wat goed is borgen we en we starten een volgend experiment om weer nieuwe “goede zaken” te ontdekken.

Hoe ziet het er in-game nu uit ?

Obi

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s